گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: جدالی که سال گذشته میان بیمارستان‌های خصوصی و شرکت‌های بیمه‌تکمیلی درمان به وقوع پیوسته بود امسال با چند درجه چرخش به کشمکشی میان پزشکان و شرکت‌های بیمه‌ تکمیلی درمان تبدیل شده است.

بیمارستان

آنچه در این بازی ثابت مانده نقش قربانی است که همواره برای بیماران درنظر گرفته شده‌است تا در تمام شرایط در سکوت نقششان را ایفا کنند.در حال حاضر تعداد زیادی از پزشکان متخصص از پذیرش بیماران با بیمه‌ تکمیلی درمان خودداری می‌کنند. آنها بر این باورند بیمه‌های تکمیلی نسبت به انجام مسئولیت‌هاشان در برابر ارائه‌دهندگان خدمات درمانی کوتاهی می‌کنند. این مسئولیت‌ها عبارتند از پرداخت بموقع صورتحساب دستمزد پزشکان از سوی بیمه‌های تکمیلی درمان و رعایت تعرفه‌ اعلام شده از سوی دولت.

دکتر محمدرضا نوروزی، نایب‌رئیس شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی درباره دلیل امتناع پزشکان از پذیرش بیماران با بیمه تکمیلی گفت: متأسفانه با وجود اینکه در ابتدا، بیمه‌های تکمیلی فعالیت‌های خوبی داشتند و باعث شدند که رابطه مالی بین پزشک و بیمار تا حدودی قطع شود ولی با مرور زمان این بیمه‌ها نتوانستند پرداخت‌های خودشان را به موقع و با عددهای واقعی به بیمارستان‌ها و به تبع آن به‌دست ارائه دهندگان خدمت یعنی پزشکان برسانند به همین دلیل اعتبار بیمه‌ها نزد بیمارستان‌ها و پزشکان کاهش پیدا کرد.

او در توضیح مهم‌ترین نکاتی که نارضایتی پزشکان را در پی داشته توضیح داد: تأخیر در زمان پرداخت یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که از سوی بیمه‌ها به پزشکان تحمیل می‌شود، پرداخت‌هایی که گاهی تأخیر ایجاد شده در آنها به سه تا شش‌‌ماه می‌رسد، باعث شده که واقعا پزشکان وقتی خدمتی را ارائه می‌دهند حدود شش ‌ماه بعد انتظار داشته باشند که دستمزدشان را از سوی بیمه‌ها دریافت کنند. بیمارستان‌ها به‌علت اینکه نقدینگی پولشان کم هست نمی‌توانند دستمزد پزشک را پرداخت کنند و منتظر بمانند تا شش ‌ماه بعد از بیمه تکمیلی این پول‌ها را بگیرند بنابراین اکثر بیمارستان‌ها به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که هر زمان بیمه تکمیلی پرداخت کرد پول را به پزشک معالج پرداخت می‌کنند.

نایب‌رئیس شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی بخش دیگری از نارضایتی پزشکان را متوجه عدم‌رعایت تعرفه‌های دولت از سوی بیمه‌ها دانسته و گفت: شرکت‌های بیمه تکمیلی در زمان عقد قرارداد با بیمارستان‌ها اکثرا تعرفه‌های مصوب دولت برای بخش خصوصی را قبول نمی‌کنند و درصدی از این تعرفه‌ها را کم می‌کنند. در شرایطی که تعرفه‌های دولتی از رقم واقعی دستمزد پزشکان کمتر است و معمولا تعرفه واقعی نیست یعنی پایین‌تر از تعرفه واقعی است؛

در این شرایط بیمه‌ها هم آن را کاهش می‌دهند که مسلما سبب بروز نارضایتی در پزشکان شده است. مفهوم این موضوع این است که پزشکان به‌عنوان ارائه دهندگان خدمت دستمزدشان را با تأخیر سه تا شش ماهه و به میزان کمتر از تعرفه‌های تعیین شده از سوی دولت دریافت می‌کنند. در این شرایط پذیرش بیمه‌های تکمیلی از سوی پزشکان با دشواری‌های زیادی روبه‌رو شده‌است و این باعث شده که پزشکان در حال حاضر از پذیرش بیمه‌تکمیلی امتناع می‌کنند.

وقتی کسی تحت پوشش بیمه‌ تکمیلی درمان قرار می‌گیرد ماهانه بخشی از درآمدش را به‌عنوان حق بیمه به شرکت‌های بیمه‌ای پرداخت می‌کند به امید اینکه اگر خود یا اعضای خانواده‌اش دچار بیماری شدند در تأمین هزینه‌های درمان از حمایت و پشتیبانی بیمه‌های تکمیلی درمان برخوردار باشند. هزینه‌ درمان بسیار سنگین‌تر از آن است که افراد با درآمدهای معمول از پس آن بربیایند. وزیر بهداشت اوایل امسال اعلام کرد که هر سال هفت درصد از جمعیت کشور به‌دلیل هزینه‌های درمان به زیر خط فقر سقوط می‌کنند در این شرایط اگر بیمه‌های تکمیلی درمان وظایفشان را براساس قانون انجام ندهند مشکلات بیماران و خانواده‌هاشان دو چندان خواهد شد.

شرکت‌های بیمه‌ که خدمات بیمه‌ تکمیلی درمان را نیز ارائه می‌دهند شرکت‌هایی تجاری هستند که با مجوز سازمان بیمه مرکزی فعالیت می‌کنند و می‌بایست براساس قوانینی که از سوی دولت وضع می‌شود و نیز بر پایه قراردادی که با بیمه‌شدگان از یک سو و مراکز درمانی و پزشکان از سوی دیگر منعقد می‌کنند پاسخگوی هر دوطرف باشند.فرامرز فتح‌نژاد مدیرعامل بیمه دی معتقد است که شرکت‌های بیمه‌ای براساس تعرفه‌ای که دولت هر سال تعیین می‌کند فعالیت می‌کنند.

او گفت: تعرفه‌هایی که در قرارداد با بیمارستان‌هاست همان تعرفه‌‌ای است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین می‌کند. در واقع مبنای محاسبه‌ بیمه‌ها همان تعرفه است. اینکه گفته می‌شود بیمه‌ها تعرفه را رعایت نمی‌کنند درست نیست چون بیمارستان‌ها تعرفه‌هاشان براساس آنچه دولت تعیین کرده پای میز مذاکره می‌آیند. البته ممکن است یک شرکت بیمه با یک بیمارستانی در حالت اختصاصی قرارداد ببندد و به‌خاطر اینکه تعداد زیادی مراجعان را به همین بیمارستان ارجاع می‌دهد با مبلغ مناسب‌تری قرارداد را ببندند و این توافق بین بیمارستان و بیمه است.

مدیرعامل بیمه دی تأخیر شرکت‌های بیمه را هم رد کرده و توضیح داد: در بعضی موارد ممکن است یک حالت خاصی پیش بیاید، نقدینگی کم باشد یا حساب‌های بانکی تغییر پیدا کنند و تأخیرهایی صورت بگیرد ولی معمولا بین دو تا سه ‌ماه پس از مراجعه به پزشک و ترخیص مریض صورتحساب‌ها از سوی بیمه‌ها پرداخت می‌شود. به این نکته توجه کنید که پس از ترخیص بیمار شش‌هفت روز طول می‌کشد تا بیمارستان‌ها صورتحساب‌ها را به شرکت بیمه بفرستند.

بعضی وقت‌ها بیمارستان‌ها همه صورتحساب‌ها را جمع می‌کنند همه را با هم می‌فرستند خب شرکت بیمه گردش مالی دارد. مثلا فرض کنید در یک روز شش بیمارستان صورتحساب‌هایشان را با هم فرستاده‌اند و شرکت بیمه نمی‌تواند در یک روز 10میلیارد تومان به آنها بپردازد، برای حل این مشکلات معمولا با تعامل با بیمارستان‌ها یک توافق دو طرفه انجام می‌شود.

در برخی موارد یک توافقی هم بین بیمارستان‌ها و شرکت بیمه هست مثلا علی‌الحساب هر هفته بیمه‌ها یک مبلغی را به بیمارستان‌ها می‌پردازند. ما خودمان با چند تا بیمارستان چنین تفاهمی داریم و هر هفته ممکن است 50میلیون یا 200میلیون به‌صورت علی‌الحساب به حساب‌شان واریز ‌کنیم و آخر‌ماه تسویه می‌کنیم.

کد خبر 192798
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز